باتری “Holy Grail” یک نوع باتری است که در عرصه تکنولوژی باتری به عنوان یک نوآوری بزرگ شناخته شده است. این باتری‌ها در واقع باتری‌هایی با آند لیتیومی هستند که دارای ظرفیت 10 برابر باتری‌های تجاری گرافیتی هستند و می‌توانند فاصله رانندگی خودروهای الکتریکی را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

تیم تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد که پشت این طراحی جدید هستند، ادعا می‌کنند که سلول حالت جامد آنها می‌تواند خودروهای الکتریکی و گوشی‌های هوشمند را با افزایش قابل توجه برد و ظرفیت آنها در حالی که در عین حال زمان شارژ را کاهش می‌دهد، انقلابی ایجاد کند.

تیم تحقیقاتی توانسته است مشکلات این نوع باتری را با استفاده از ذرات سیلیکون با اندازه میکرونی که در آند باتری قرار داده شده است، حل کند. در طراحی آنها، لیتیوم فلزی در اطراف ذره سیلیکون می‌پیچد، مانند پوسته شکلات سختی که در اطراف هسته فندق در یک ترافل شکلات قرار دارد.

پژوهشگران با استفاده از نسخه مهر و موم شده از باتری که اندازه آن برابر با یک تمبر بود، نشان دادند که این باتری می‌تواند 80 درصد از ظرفیت خود را پس از 6000 چرخه حفظ کند – که این عملکرد از باتری‌های حالت جامد دیگری که امروزه در بازار وجود دارد، بسیار بهتر است.

پس از کشف خود، پروفسور لی و تیم او تکنولوژی را از طریق یک شرکت فرعی هاروارد به نام Adden Energy مجوز داده‌اند تا امیدوار باشند که آن را تجاری کنند. مقاله‌ای که جزئیات تحقیق را شرح می‌دهد، با عنوان “دوچرخه‌سواری سریع لیتیوم فلزی در باتری‌های حالت جامد توسط مواد آند قابل فشار”، در این هفته در مجله علمی Nature Materials منتشر شده است.

به طور خلاصه می توان انتظار داشت که باتری دسته ایکس باکس و یا لپ تاپ سروفیس خود را در کمتر از دو دقیقه شارژ کنید و این کیفیت و کارایی را تا سالها (ده ها سال) حفظ کنید. انتظار می رود این باتری ها به زودی به تولید تجاری برسند و دنیای باتری را دستگاه های دیجیتال را دگرگون کنند، چرا که نه تنها قابلیت های بی نظیری دارند بلکه امکان تجزیه پذیری بسیار بالاتری به باتری های موجود در بازار دارند. با ویندوز سنتر همراه باشید و از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی و مایکروسافت مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.